معرفی قطعات الکترونیکی برد و کلاس های استاندارد IPC

۴ بازديد


دسته بندی قطعات الکترونیکی روی برد

یکی از دسته بندی هایی که انواع قطعات الکترونیکی را از یکدیگر متمایز می کند، غیرفعال یا فعال بودن آنهاست. با این حال، بسیاری از مردم دقیقاً مطمئن نیستند که این تفاوت به چه معناست.

قطعات الکترونیکی فعال

اجزای فعال بخش هایی از یک مدار هستند که برای کنترل یا اصلاح سیگنال های الکتریکی به منبع تغذیه خارجی متکی هستند. اجزای فعال مانند ترانزیستورها و یکسو کننده های کنترل شده سیلیکونی

قطعات الکترونیکی غیر فعال

اجزای غیرفعال مانند مقاومت ها، ترانسفورماتورها و دیودها برای عملکرد به منبع تغذیه خارجی نیاز ندارند. این قطعات از عملکردهای دیگری برای کنترل سیگنال الکتریکی استفاده می کنند. در نتیجه، آنها فقط نیاز به جریان از طریق مدار متصل دارند. مقاومت ها جریان الکترون ها را بدون وارد کردن الکتریسیته بیشتر به سیستم قطع می کنند.


انواع قطعات الکترونیکی


پتانسیومتر

به اختصار POT نامیده می شود، یک قطعه آنالوگ سه سر است که قابلیت چرخش مکانیکی را دارد. پتانسیومترها اجزای غیرفعال هستند، یعنی برای انجام عملکرد خود به صورت خطی یا چرخشی نیازی به منبع تغذیه یا مدار اضافی ندارند.


خازن

 قطعه ای است که توانایی یا "ظرفیت" ذخیره انرژی را به شکل بار الکتریکی دارد که باعث ایجاد اختلاف پتانسیل (ولتاژ ساکن) در صفحات آن می شود. مانند یک باتری کوچک قابل شارژ.

خازن‌ها انواع مختلفی دارند، از خازن‌های بسیار کوچک که در مدارهای تشدید استفاده می‌شوند تا خازن‌های بزرگ با ضریب توان بالا، اما همه آنها یک کار را انجام می‌دهند: ذخیره بار الکتریکی.

سلف

 یک جزء الکتریکی غیرفعال است که در برابر تغییرات ناگهانی جریان مقاومت می کند. سلف ها به عنوان کویل یا چوک نیز شناخته می شوند. نماد الکتریکی یک سلف L است. سلف ها با ذخیره موقت انرژی در یک میدان الکترومغناطیسی و سپس رها کردن آن در مدار، نوسانات یا نوک های جریان را کاهش می دهند.


رله

رله ها کلیدهایی هستند که مدارها را به صورت الکترومکانیکی یا الکترونیکی باز و بسته می کنند. رله ها یک مدار الکتریکی را با باز و بسته کردن کنتاکت ها در مدار دیگر کنترل می کنند.


ترانزیستور

 یک دستگاه نیمه هادی سه ترمینالی است که از عناصری مانند سیلیکون و ژرمانیوم ساخته شده و برای تنظیم جریان، سوئیچ سیگنال های الکتریکی یا تقویت سیگنال ورودی برای تولید سیگنال خروجی قوی تر استفاده می شود. مهمترین ویژگی ترانزیستور به عنوان یک وسیله نیمه هادی این است که می تواند بسته به شرایط سطح رسانایی خود را تغییر دهد، به عبارت دیگر در برخی شرایط به عنوان رسانای الکتریکی عمل می کند و در شرایط دیگر نارسانا می شود و جریان جریان دارد. 

برای کسب مشاوره تخصصی در رابطه با تامین و واردات قطعات الکترونیکی و سفارش تولید برد الکترونیکی از شرکت رویال صنعت سامانه کلیک کنید.

کلاس های الکترونیکی بر اساس استانداردهای IPC

انجمن IPC مدارهای چاپی در تولید لوازم الکترونیک را به سه کلاس مختلف جدا می کند. این کلاس ها نشان دهنده کیفیت PCB است که کلاس 1 پایین ترین کیفیت و کلاس 3 بالاترین کیفیت است. شرکت‌هایی که لوازم الکترونیکی با PCB تولید می‌کنند باید از این کلاس‌های مختلف آگاه باشند، زیرا آنها مشخصات ایمنی و عملکردی را که شرکت‌ها باید در بازرسی‌ها و استانداردهای کیفیتی که برای محصولات اعمال می‌شود، رعایت کنند، دیکته می‌کنند.

 

کلاس 1 

 محصولات الکترونیکی عمومی : محصولات کلاس 1 برای برنامه هایی هستند که نیاز اولیه آنها عملکرد مجموعه IPC است. این کلاس شامل رایج ترین محصولات روزمره و لوازم الکترونیکی مصرفی است.

کلاس 2

محصولات الکترونیکی خدمات اختصاصی: محصولات کلاس 2 باید قابلیت اطمینان بالا و عمر طولانی داشته باشند. سرویس بدون وقفه ترجیح داده می شود، اما حیاتی نیست. محیطی که محصول در آن استفاده می شود معمولاً باعث خرابی نمی شود. نمونه هایی از این محصولات عبارتند از مایکروویو و کامپیوترهای لپ تاپ.

کلاس 3 

محصولات الکترونیکی با کارایی بالا : محصولات کلاس 3 باید عملکرد مداوم یا بر اساس تقاضا را ارائه دهند. ممکن است هیچ زمان از کار افتادن تجهیزات وجود نداشته باشد و محیط استفاده نهایی می تواند بسیار خشن باشد. تجهیزات باید در حد نیاز عمل کنند. این دسته شامل سیستم های حیاتی مانند سیستم های پشتیبانی حیات می شود. PCB های کلاس 3 در تجهیزات پزشکی پیشرفته، فناوری پاک و یادگیری ماشینی استفاده می شوند.

شرکت رویال صنعت سامانه در سال ۱۳۸۶ به منظور مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی با تکیه بر نیروی توانمند داخلی تاسیس گردید. با توجه به اینکه موسسان شرکت از اساتید برجسته دانشگاه بودند پروژه های صنعتی بسیار مهمی را در صنایع مختلف کشور به انجام رساند.
جهت ثبت سفارش و مشاوره مونتاژ برد های الکترونیکی ، طراحی برد الکترونیکی با بالاترین کیفیت می توانید به وبسایت شرکت رویال صنعت سامانه مراجعه کنید .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.